Idéer

Med lättnad kan jag säga att Eva hittade ingenting på Elit idag. Hon trodde att det kunde bero på hans gamla balltramp som han fick för ca två veckor sedan, hästar som elit kan va ganska känsliga för allting.
Jag tog ut honom och longerade han på körplanen, och han var så himla duktig idag. När jag longerade honom förut så drog han i linan och sprang som bara den. Idag så travade han lätt, bra tempo och lyssnade på mina signaler. Min kompis Jennelie prövade att longera han så jag fick se han från sidan och han såg bara så läcker ut, jag och mamma stod och studerade honom och han va så sjukt snygg! Snyggare ponny får man ju leta efter!

Jag har bestämt mig för att lägga upp Elits träning lite annorlunda, han ska köras minst 4 gånger i veckan och efter åtminstode 2 pass så ska vi göra lite NH (NaturalHorsemanchip)ledarskapsövningar. Han ska även bli longerad 1 gång i veckan.
Jag tror att det är bäst, han har så otroligt mycket energi i sig och behöver köras och aktiveras ofta. NH träningarna kan vara bra för våran relation, och för att hans hjärna ska stimuleras. När jag och andra leder ut honom då han är pigg så är han oftast ganska jobbig, ganska nära inpå och han har liksom ingen riktig respekt utan han buffar på en och håller på. Han vet inte riktigt vars han har sin plats känns det som. När han är lugn då går han som en hund, men han ska veta vars hans plats är även då han är pigg. Jag tror att NH kan vara bra för oss. Jag vill förstärka våran relation, få han att lita mer på mig och framförallt vara trygg hos mig. Jag vill att hans hjärna stimuleras och att vi får variation i träningen. Många tänker nog att jag ska vara mer bestämd, men tro mig jag har varit ganska tuff mot honom och sagt nej då han gjort sina fulheter då vi är ute och går, men jag tror att det behövs mer markarbete.

Ni som har erfarenhet av NH, vad tycker ni?



Kommentarer
Postat av: Sanna

tror att det kommer att bli utmärkt=)

2012-02-26 @ 21:13:38
URL: http://rayoosanna.blogg.se/
Postat av: Ingrid

De låter ju jätte bra, och nh träning tycker jag alla hästar behöver oavsett ålder :)

2012-02-27 @ 12:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0