Vinterträning

Vintern är snart här och säsongen är över för i år. Många ställer av sina hästar och tränar dom inget alls av olika anledningar, andra tränar lite grann och vissa tränar på som vanligt.
 
Just nu har Elit lite vila, kör han inte så ofta och när jag kör så kör jag inte så hårt. Och det har faktiskt gått ganska bra hittills, har inte varit besvärlig att hålla på med eller jobbig att köra. Förra vintern var han dryg att både hantera och köra om han fick stå för länge. Jag har tänkt att hålla igång han lite smått under vintern, inte ställa av han helt. Vissa kanske ställer av hästarna helt, och de mår dom säkert bra utav men jag tror att Elit mår bäst utav att hållas igång lite smått, han är den typen av häst som gillar att röra på sig.
Iallafall så ska han inte köras så mycket den här veckan, men nästa vecka så ska vi börja köra igång lite lätt. Blir inga tuffa jobb, lite jogging i skogen och sådär bara så att han får komma ut och röra på sig, han kommer att bli körd oftare än vad han blir nu. Närmare jul så börjar jag lägga in lite klättring i backen och någon tur uppför berget en gång i veckan. Vid årsskiftet börjar träningen dra igång på allvar, ökar på träningen lite eftersom och då underlaget blir bättre så börjar vi lägga in några lätta intervaller, därefter blire några snabbjobb innan det är dags för debuten. Det jag vill jobba upp på han är styrkan och uthålligheten, vill att han ska få mer muskler också, helst över ryggen.
 
Hur gör ni som i vinter? Vore intressant att höra hur andra tänker!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ska trappa ner, inga hårda jobb. Motion och tanken är att han ska ridtränas för det mesta. Behändligt att kunna hoppa upp på ryggen istället för i vagnen då det är som kallast!

Svar: Önskar att jag kunde ridträna Elit! Perfekt nu på vintern, eller ja perfekt i övrigt att kunna variera träningen med det! :)
Sofia Lindmark

2013-11-13 @ 16:18:47
URL: http://sandraerikssson.blogg.se
Postat av: Sanna

kommer evt att ställa av i 1 1/2 vecka beroende på hur han kommer att bli som, kanske lite mer för hand. har inte hunnit tänka så mycket på vinter träning men blir mest lugn motions o efter nyår ökas det på =)

2013-11-13 @ 20:23:29
URL: http://rayoosanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0